An artist a little bit campy and his prices… too high!

corriere

Corriere, 18/11/2008

Dibattiti: dopo le dichiarazioni di Damien Hirst che ha ammesso: “Le mie opere ipervalutate”

Perché la crisi fa bene all’arte

Bonito Oliva: il ritorno ai valori reali favorisce i giovani italiani

Di Stefano Bucci

 

È come se il papa si fosse augurato un aumento degli atei. C’era da aspettarselo: le dichiarazioni rilasciate ieri da Damien Hirst all’Indipendent (“le mie opere hanno prezzi eccessivi, la crisi economica che sta colpendo anche il mercato dell’arte è positiva soprattutto per i giovani”) non sono passate inosservate. Il medesimo quotidiano britannico definiva ipocrita la posizione di Hirst, dal momento che “lui stesso ha contribuito a gonfiare questa bolla”.

“Damien Hirst ha ragione” assicura Achille Bonito Oliva, il primo critico ad avere portato in Italia il 43enne artista inglese attualmente al primo posto nell’elenco dei 100 uomini più potenti nel mondo dell’arte secondo la rivista ArtReview (era la Biennale di Venezia del 1993).

Spiega: “L’arte è stata troppo a lungo considerata un investimento impersonale, solo un modo per fare soldi. Ora, con questo suo gesto, Hirst riporta il collezionismo ad una dimensione estetica, potrei dire quasi rinascimentale”. Chi se ne avvantaggerà? “I giovani, certo. E soprattutto l’arte italiana, tra le poche ad aver mantenuto sempre prezzi ragionevoli”.

 

Corriere della Sera, mercoledì 19 nov. 08, pag. 49

 

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The reason why the crisis is good for art

By Stefano Bucci

 

It is the same as the Pope sentence “I would like a growth in the amount of atheists”.

It would happen: Damien Hirst declarations to the Indipendent (“My works of art are too expensive, the economic crisis is dealing also with the field of Art but it is positive for joung artists) didn’t go unobserved. The Indipendent itself has described as hypocritical Hirst’s position as Hirst himself was one of the pioneers who have fed this bubble.

“Damien Hirst is right” assures Achille Bonito Oliva, the critic of art who firstly took Hirst, the 43-year-old artist who – up to ArtReview magazine – gets at the moment the first place in the “world of art 100 most important people” hit, to Italy ( it was in the occasion of Venezia Biennale in 1993).

Oliva carries on: “Art has been considered as an impersonal investment for too long, it has been thought as just a way to make money. At this point, Hirst’s sentences try to bring the art of collecting back to its own aesthetic dimension, I have half a mind to think tocollecting in its Renaisance meaning”.

Who is going to get any benefits from this situation? “Young  artists, obviously. And above all the Italian Art because nowadays it is one of those that have always shown accessible prices”.

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